DARUJME

Program Máří Podpora v sociálním bydlení

Sociální práce s uživateli sociální služby podpory v sociálním bydlení je jedním ze základních předpokladů úspěšného setrvání uživatele v bydlení. Program Podpora v sociálním bydlení vznikl jako doplňková služba terénního Programu Máří.

Posláním služby Podpora v sociálním bydlení je zajistit osobám v nepříznivé sociální situaci, kteří jsou uživateli služby, přístup k důstojnému bydlení, a za podpory pracovníků a pracovnic služby zvýšit jejich kompetence si toto bydlení udržet, a samostatně zvládnout zajistit chod domácnosti. Součástí může být i podpora vedoucí ke zvýšení dalších sociálních kompetencí dle individuálních potřeb uživatele služby.

Rok 2024 v číslech

___________________________________________________________________________________________________________________________________

Počet kontaktů 1093
Oblečení 87 ks
Potraviny 939 ks
Zdravotnicky materiál 0 ks
Hygienické potřeby 247 ks
Počet doprovodů 75

Cíle služby

  • Uživatel si s podporou pracovníků získá a udrží důstojné bydlení.
  • Uživatel si osvojí potřebné kompetence v oblasti hospodaření s finančními prostředky.
  • Uživatel samostatně zvládne zajistit chod své domácnosti.
  • Uživatel zvládne samostatně řešit problémy, zvládne zátěžové situace, bude umět komunikovat s institucemi.

 

Cílová skupina + kapacita služby

Do cílové skupiny spadají osoby starší 18 let, kterým bylo poskytnuto sociální bydlení
(a to v bytech ve vlastnictví Hlavního města Prahy, v bytech svěřených městské části,
v bytech získaných skrze Městskou nájemní agenturu a nebo formou ubytování na městských ubytovnách), a které potřebují podporu v bydlení (a dalších souvisejících oblastech), mají zájem o službu a situaci nedokážou řešit vlastními silami.

Sociální práce s uživateli programu podpory v sociálním bydlení je jedním ze základních předpokladů úspěšného setrvání uživatele sociální služby (dále jen uživatel) v bydlení. Podpora v sociálním bydlení vznikla jako součást terénního Programu Máří. Uživatel služby spadá do cílové skupiny terénního Programu Máří (jedná se o jednotlivce nebo rodiny bez přístřeší nebo jednotlivce a rodiny ohrožené ztrátou bydlení, kteří svou nepříznivou sociální situaci nedokáží řešit vlastními silami, vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženi) a byl jim přidělen sociální byt na území hlavního města Prahy.

Kapacita služby:

U podpory v sociálním bydlení je maximální kapacita služby 15 podporovaných domácností pro 2 úvazky. Okamžitá maximální kapacita jsou 2 domácnosti. Na jeden úvazek připadá 1855h ročně z toho polovina je určena pro přímou práci s klientem.

 

Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby

V programu Podpory v sociálním bydlení se smlouva uzavírá písemně na délku 1 roku na základně oslovení městské části nebo MHMP a zjištění potřebnosti služby v domácnosti. Potřebnost služby v domácnosti se zjišťuje na společné schůzce – sociálním šetření v bytě žadatele nebo na území ÚMČ nebo MHMP, kde je přítomen žadatel o službu, pracovník MČ nebo MHMP a pracovník služby Podpory v sociálním bydlení. Pokud se zjistí potřebnost služby v domácnosti, podepíše se smlouva o poskytování sociální služby a naváže se spolupráce mezi pracovníkem a uživatelem.

 

Podrobný popis realizace služby

V případě programu Podpory v sociálním bydlení probíhají schůzky u uživatele v bytě nebo na smluvených schůzkách v terénu nebo kanceláři pracovníků. Pracovník s klientem plánuje vždy individuálně dle jeho potřeb, možností a aktuální situace. Pracovník podporuje uživatele služby v oblastech bydlení, zaměstnání, financí, rodiny a sociálních vztahů a mapuje a navazuje pracovníka na další spolupracující organizace. Pracovník podporuje uživatele v takové míře, která je nutná vzhledem ke schopnostem uživatele sociální služby a dle nastavených cílů individuálního plánu na kterém společně pracují. Pracovník postupně předává uživateli kompetence ke zvládnutí samostatného vedení domácnosti.

 

Metody práce

Základní metodou práce je rozhovor, prostřednictvím kterého dochází k navázání vztahu mezi pracovníkem a uživatelem sociální služby. Rozhovor slouží jako nástroj pro získání informací o uživateli sociální služby a jejich potřebách. V rámci rozhovoru respektujeme téma, které uživatel přináší, vytváříme tím bezpečný prostor.

Podpora v sociálním bydlení navíc s podporovanými osobami individuálně plánuje dle minimálního rozsahu IP, dle Metodiky pro poskytovatele sociálních služeb zařazených v Doplňkové síti HMP pro úkoly podpory bydlení.

 

Vyřizování stížností

Stížnost může podat osoba, která přišla do kontaktu se službou, tzn. uživatel soc. služby, zájemce o službu, žadatel o službu, pracovník, dobrovolník, veřejnost atd. Veškeré subjekty mají právo podat stížnost. Stížnost lze podat ústně (výsledkem je zápis této stížnosti, jež je podepsaný pracovníkem, který stížnost přijal, a stěžovatelem), dále písemně (přímo do rukou pracovníka či poštou), anonymně (do schránky) a elektronicky (formou emailu na vedoucího služby vedouciteren@charitapraha1.cz nebo na poskytovatele služby reditelstvi@charitapraha1.cz). V případě, že je podána stížnost na jednání pracovníka, řeší tuto stížnost nadřízený pracovník. Stížnosti se projednávají na poradách pracovního týmu za přítomnosti ředitele, s lhůtou pro vyřízení 30 dnů. S výsledkem projednávání je stěžovatel informován písemně.

Nemá-li stěžovatel důvěru využít ve druhé instanci shodné instituce, může se obrátit na zřizovatele nebo na něm nezávislé instituce, např. Ministerstvo práce a sociálních věcí, Odbor sociálních služeb a inspekce sociálních služeb. O této možnosti musí být v Rozhodnutí poučen, včetně příslušných kontaktů.

 

Ukončení služby

V případě Podpory v sociálním bydlení se poskytování ukončuje k datu vypršení písemné smlouvy nebo, pokud došlo k dosažení všech předem stanovených cílů v rámci individuálního plánování a služba již zřetelně neplní svůj účel, došlo k uplynutí doby dohody o poskytování sociální služby mezi poskytovatelem a uživatelem/kou služby, došlo k porušení pravidel ze strany uživatele, například: uživatel hrubě uráží nebo napadá pracovníky, uživatel není k zastižení a nevyvíjí iniciativu ke kontaktu déle než šest měsíců, došlo k ukončení spolupráce ze strany poskytovatele, kdy důvodem tohoto je ukončení poskytování služby z organizačních důvodů (uživatel je informován/a s předstihem jednoho měsíce), došlo k ukončení spolupráce ze strany uživatele, došlo k úmrtí uživatele.

Smlouvu lze po dohodě prodloužit.

 

Úhrady za služby

Poskytované služby jsou bezplatné, uživatel je o tom informován.

 

Prostory, materiální a technické vybavení

Zázemí pro zaměstnance tvoří kancelář vybavená počítači a základním kancelářským materiálem, dále sklad materiálu určeného pro terénní práci, toalety a kuchyňský kout.

 

Veřejný závazek

Text veřejného závazku najdete zde.

 

Kontakt

Kancelář se nachází na adrese Žitná 1338/35, Praha 1, 110 00

230 234 384

vedouciteren@charitapraha1.cz

www.charitapraha1.cz

Otevírací doba

Po   8:00 – 9:00 kancelář, 9:00 – 15:30 terén, 15:30 – 16:30 kancelář
Út   8:00 – 9:00 kancelář, 9:00 – 15:30 terén, 15:30 – 16:30 kancelář
St   8:00 – 9:00 kancelář, 9:00 – 15:30 terén, 15:30 – 16:30 kancelář
Čt   8:00 – 9:00 kancelář, 9:00 – 15:30 terén, 15:30 – 16:30 kancelář
   8:00 – 9:00 kancelář, 9:00 – 15:30 terén, 15:30 – 16:30 kancelář

 

Děkujeme za vaši podporu

Náš darovací účet
2278691001/5500