DARUJME

Nízkoprahové denní centrum pro ženy

Nízkoprahové denní centrum pro ženy v Žitné ulici v Praze 1 (NDC) poskytuje ženám bez přístřeší a ženám žijícím v nejistém a nevyhovujícím bydlení bezpečný prostor, uspokojení základních životních potřeb, informace, psychosociální podporu. Posláním centra je snižování zdravotních a sociálních rizik, podpora a motivace v nepříznivé sociální situaci a prevence sociálního vyloučení.

Rok 2024 v číslech

___________________________________________________________________________________________________________________________________

Počet klientek 250
Oblečení 4 651 ks
Potraviny21 537 ks
Zdravotnický materiál 349 ks
Hygienické potřeby 1 802 ks
Sprcha2 479x

 

Cílová skupina + kapacita služby

Cílovou skupinou jsou ženy bez přístřeší a ženy žijící v nejistém a nevyhovujícím bydlení, starší 18 let, které jsou soběstačné a schopné využít nabídku služeb nízkoprahového denního centra a nacházejí se v nepříznivé sociální situaci.

Kapacita Nízkoprahového denního centra pro ženy je 15 uživatelek v jednom okamžiku.

 

Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby

Jednáním se zájemkyní o službu jsou pověřeni pracovníci Nízkoprahového denního centra pro ženy. Při příchodu zjišťujeme důvod, proč zájemkyně službu vyhledala, její sociální situaci, představu o možné pomoci apod. V případě, že zájemkyně náleží do cílové skupiny služby a následně srozumitelně představujeme poskytované činnosti a cíle služby (s čím můžeme pomoci, jak můžeme uživatelky podpořit atd.). Předáváme informační leták a zdůrazňujeme možnosti využívat služby anonymně. Společně hledáme shodu mezi představou zájemkyně a možnostmi služby. Informujeme zájemkyni o možnosti návazných služeb. V případě, že došlo ke shodě, seznamujeme zájemkyni s pravidly a podmínkami spolupráce. Informujeme o vedení dokumentace a jejím důvodu, sdělujeme právo do záznamů nahlédnout, žádáme o souhlas s evidencí osobních údajů uživatelek. Sdělujeme zájemkyni provozní podmínky poskytování služby a způsoby podávání stížnosti (viz níže Vyřizování stížností).

 

Podrobný popis realizace služby

Nízkoprahové denní centrum pro ženy Farní charita Praha 1 – Nové Město (NDC), poskytuje ženám bez přístřeší a ženám žijícím v nejistém a nevyhovujícím bydlení bezpečný prostor, uspokojení základních životních potřeb, informace, psychosociální podporu. Posláním je snižování zdravotních a sociálních rizik, podpora a motivace v nepříznivé sociální situaci a prevence sociálního vyloučení.

 

Cíle služby

· Uživatelka se zorientuje v možnostech řešení své nepříznivé sociální situace,

· uživatelka uskuteční alespoň jeden krok ke změně,

· uživatelka začne využívat nové přirozené zdroje (rodina, veřejné služby) a dovednosti,

· uživatelka díky poskytnutí bezpečného a klidného prostředí nalezne či obnoví svou psychosociální a emocionální rovnováhu, takže je schopna činit nezbytné kroky k řešení své nepříznivé situace,

· uživatelka získá praktickou pomoc při zajištění svých základních potřeb jako je strava, ošacení a možnost hygieny.,

 

Poskytované činnosti

1.  základní sociální poradenství

2.  základní činnosti služby

– poskytnutí stravy

– poskytnutí podmínek pro osobní hygienu

– pomoc při vyřizování běžných záležitostí a oprávněných zájmů

3.  ostatní činnosti

– poskytnutí přístupu k telefonu a PC

– právní a psychologické poradenství

– poskytnutí oblečení

– poskytnutí zdravotnického materiálu

4.  individuální sociální práce

 

Metody práce

Při kontaktu s uživatelkami řešíme situaci „teď a tady“, zjišťujeme aktuální základní potřeby uživatelek, informujeme o dostupných poskytovaných službách a navrhujeme případná řešení dané situace. Opakovaným kontaktem se vytváří vztah mezi sociálním pracovníkem a uživatelkou. Pokud se podaří udržet kontinuální vztah, umožňuje to pracovníkům poukázat na případné změny a pokroky v řešení uživatelčiny situace. Jde tedy o jakési zrcadlení její vlastní motivace a snahy.

Základním nástrojem přímé práce je rozhovor, který na začátku kontaktu směřuje hlavně k navázání vztahu mezi pracovníkem a uživatelkou. Rozhovor, jehož cílem je získávání informací a podpora uživatelky, má také motivovat uživatelku k určitému rozhodnutí nebo činu. Tento proces je u každé uživatelky individuální. Pracovníci pracují na základě etického kodexu sociálních pracovníků. Sociální služby poskytují bez předsudků a dodržují zásady mlčenlivosti. Sledují vývoj legislativy a doplňují své znalosti a dovednosti v sociální práci. Vzdělávají se a zvyšují svoji pracovní způsobilost. Přistupují ke klientkám s respektem.

Základní zásady komunikace s uživatelkou

· Pracovník široce využívá své komunikační dovednosti, používá empatický přístup, aktivně naslouchá a reflektuje,

· pracovník přijímá a respektuje uživatelky včetně jejích rozhodnutí,

· pracovník je flexibilní – přizpůsobuje se dané situaci, navrhuje nové způsoby řešení,

· pracovník poukazuje na možná rizika spojená s chováním či jednáním dané uživatelky,

· pracovník je nestranný.

 

Vyřizování stížností

Stížnost může podat osoba, která přišla do kontaktu se službou, tzn. uživatel soc. služby, zájemce o službu, žadatel o službu, pracovník, dobrovolník, veřejnost atd. Veškeré subjekty mají právo podat stížnost. Stížnost lze podat ústně (výsledkem je zápis této stížnosti, jež je podepsaný pracovníkem, který stížnost přijal, a stěžovatelem), dále písemně (přímo do rukou pracovníka či poštou), anonymně (do schránky) a elektronicky (formou emailu na vedoucího služby dennicentrum@charitapraha1.cz nebo na poskytovatele služby reditelstvi@charitapraha1.cz). V případě, že je podána stížnost na jednání pracovníka, řeší tuto stížnost nadřízený pracovník. Stížnosti se projednávají na poradách pracovního týmu za přítomnosti ředitele, s lhůtou pro vyřízení 30 dnů. S výsledkem projednávání je stěžovatel informován písemně.

Nemá-li stěžovatel důvěru využít ve druhé instanci shodné instituce, může se obrátit na zřizovatele nebo na něm nezávislé instituce, např. Ministerstvo práce a sociálních věcí, Odbor sociálních služeb a inspekce sociálních služeb. O této možnosti musí být v Rozhodnutí poučen, včetně příslušných kontaktů.

  

Ukončení služby

Smlouvu může uživatelka zrušit ústně bez udání důvodů, kdykoliv během spolupráce. Pracovníci Nízkoprahového denního centra můžou smlouvu vypovědět jen z důvodu, jestliže uživatelka hrubě a opakovaně porušuje pravidla spolupráce nebo již nespadá do cílové skupiny. Ústní smlouva zaniká v případě, že uživatelka nevyužívá služeb Nízkoprahového denního centra déle než 6 měsíců.

 

Úhrady za služby

Některé činnosti (výdej kávy, ošacení – Charitní šatník, praní a sušení prádla) Nízkoprahového denního centra pro ženy jsou zpoplatněny motivačními poplatky.

 

Doplňující informace

Každý první čtvrtek v měsíci probíhá sanitární den, kdy je pro uživatelky Nízkoprahové denní centrum pro ženy zavřeno.

 

Prostory, materiální a technické vybavení

Při vstupu do objektu vchází zájemkyně/uživatelka přímo do denní místnosti, kde probíhá práce s uživatelkami. Chodbou je dále dostupné hygienické zázemí, Charitní šatník, prádelna, sklady a zázemí pro individuální sociální práci s uživatelkami. Toalety a zázemí pro personál je oddělené. Denní osvětlení je v denní místnosti zajištěno okny, umělé osvětlení je zářivkové. Větrání prostor probíhá v průběhu dne dle potřeby.

 

Veřejný závazek

Text veřejného závazku najdete zde.

 

Kontakt

Nízkoprahové denní centrum pro ženy

Žitná 1383/35, Praha 1, 110 00

724 355 337

dennicentrum@charitapraha1.cz

www.charitapraha1.cz

Otevírací doba

Otevírací dobu je nutné sledovat, v organizaci probíhají povinná školení a další zákonné aktivity,
kdy si vyhrazujeme výjimku z otevírací doby.

Vstup do zařízení není bezbariérový.

Po   8:00 – 12:00   12:30 – 16:00
Út   8:00 – 12:00   12:30 – 16:00
St    8:00 – 12:00   12:30 – 16:00
Čt    8:00 – 12:00   12:30 – 16:00
   8:00 – 12:00   12:30 – 16:00
So   8:00 – 12:00   12:30 – 16:00 (pouze v době Zimních humanitárních opatření v měsících leden, únor, březen, prosinec)
Ne   8:00 – 12:00   12:30 – 16:00 (pouze v době Zimních humanitárních opatření v měsících leden, únor, březen, prosinec)

Děkujeme za vaši podporu

Náš darovací účet
2278691001/5500