Nízkoprahové denní centrum pro ženy v Žitné ulici v Praze 1 (NDC) poskytuje ženám bez přístřeší a ženám žijícím v nejistém a nevyhovujícím bydlení bezpečný prostor, uspokojení základních životních potřeb, informace, psychosociální podporu. Posláním centra je snižování zdravotních a sociálních rizik, podpora a motivace v nepříznivé sociální situaci a prevence sociálního vyloučení.
Cílová skupina + kapacita služby
Cílovou skupinou jsou ženy bez přístřeší a ženy žijící v nejistém a nevyhovujícím bydlení, starší 18 let, které jsou soběstačné a schopné využít nabídku služeb nízkoprahového denního centra a nacházejí se v nepříznivé sociální situaci. Kapacita Nízkoprahového denního centra pro ženy je 15 uživatelek v jednom okamžiku. |
Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby
Jednáním se zájemkyní o službu jsou pověřeni pracovníci Nízkoprahového denního centra pro ženy. Při příchodu zjišťujeme důvod, proč zájemkyně službu vyhledala, její sociální situaci, představu o možné pomoci apod. V případě, že zájemkyně náleží do cílové skupiny služby a následně srozumitelně představujeme poskytované činnosti a cíle služby (s čím můžeme pomoci, jak můžeme uživatelky podpořit atd.). Předáváme informační leták a zdůrazňujeme možnosti využívat služby anonymně. Společně hledáme shodu mezi představou zájemkyně a možnostmi služby. Informujeme zájemkyni o možnosti návazných služeb. V případě, že došlo ke shodě, seznamujeme zájemkyni s pravidly a podmínkami spolupráce. Informujeme o vedení dokumentace a jejím důvodu, sdělujeme právo do záznamů nahlédnout, žádáme o souhlas s evidencí osobních údajů uživatelek. Sdělujeme zájemkyni provozní podmínky poskytování služby a způsoby podávání stížnosti (viz níže Vyřizování stížností). |
Podrobný popis realizace služby
Nízkoprahové denní centrum pro ženy Farní charita Praha 1 – Nové Město (NDC), poskytuje ženám bez přístřeší a ženám žijícím v nejistém a nevyhovujícím bydlení bezpečný prostor, uspokojení základních životních potřeb, informace, psychosociální podporu. Posláním je snižování zdravotních a sociálních rizik, podpora a motivace v nepříznivé sociální situaci a prevence sociálního vyloučení.
Cíle služby · Uživatelka se zorientuje v možnostech řešení své nepříznivé sociální situace, · uživatelka uskuteční alespoň jeden krok ke změně, · uživatelka začne využívat nové přirozené zdroje (rodina, veřejné služby) a dovednosti, · uživatelka díky poskytnutí bezpečného a klidného prostředí nalezne či obnoví svou psychosociální a emocionální rovnováhu, takže je schopna činit nezbytné kroky k řešení své nepříznivé situace, · uživatelka získá praktickou pomoc při zajištění svých základních potřeb jako je strava, ošacení a možnost hygieny.,
Poskytované činnosti 1. základní sociální poradenství 2. základní činnosti služby – poskytnutí stravy – poskytnutí podmínek pro osobní hygienu – pomoc při vyřizování běžných záležitostí a oprávněných zájmů 3. ostatní činnosti – poskytnutí přístupu k telefonu a PC – právní a psychologické poradenství – poskytnutí oblečení – poskytnutí zdravotnického materiálu 4. individuální sociální práce |
Metody práce
Při kontaktu s uživatelkami řešíme situaci „teď a tady“, zjišťujeme aktuální základní potřeby uživatelek, informujeme o dostupných poskytovaných službách a navrhujeme případná řešení dané situace. Opakovaným kontaktem se vytváří vztah mezi sociálním pracovníkem a uživatelkou. Pokud se podaří udržet kontinuální vztah, umožňuje to pracovníkům poukázat na případné změny a pokroky v řešení uživatelčiny situace. Jde tedy o jakési zrcadlení její vlastní motivace a snahy. Základním nástrojem přímé práce je rozhovor, který na začátku kontaktu směřuje hlavně k navázání vztahu mezi pracovníkem a uživatelkou. Rozhovor, jehož cílem je získávání informací a podpora uživatelky, má také motivovat uživatelku k určitému rozhodnutí nebo činu. Tento proces je u každé uživatelky individuální. Pracovníci pracují na základě etického kodexu sociálních pracovníků. Sociální služby poskytují bez předsudků a dodržují zásady mlčenlivosti. Sledují vývoj legislativy a doplňují své znalosti a dovednosti v sociální práci. Vzdělávají se a zvyšují svoji pracovní způsobilost. Přistupují ke klientkám s respektem. Základní zásady komunikace s uživatelkou · Pracovník široce využívá své komunikační dovednosti, používá empatický přístup, aktivně naslouchá a reflektuje, · pracovník přijímá a respektuje uživatelky včetně jejích rozhodnutí, · pracovník je flexibilní – přizpůsobuje se dané situaci, navrhuje nové způsoby řešení, · pracovník poukazuje na možná rizika spojená s chováním či jednáním dané uživatelky, · pracovník je nestranný. |
Vyřizování stížností
Stížnost může podat osoba, která přišla do kontaktu se službou, tzn. uživatel soc. služby, zájemce o službu, žadatel o službu, pracovník, dobrovolník, veřejnost atd. Veškeré subjekty mají právo podat stížnost. Stížnost lze podat ústně (výsledkem je zápis této stížnosti, jež je podepsaný pracovníkem, který stížnost přijal, a stěžovatelem), dále písemně (přímo do rukou pracovníka či poštou), anonymně (do schránky) a elektronicky (formou emailu na vedoucího služby dennicentrum@charitapraha1.cz nebo na poskytovatele služby reditelstvi@charitapraha1.cz). V případě, že je podána stížnost na jednání pracovníka, řeší tuto stížnost nadřízený pracovník. Stížnosti se projednávají na poradách pracovního týmu za přítomnosti ředitele, s lhůtou pro vyřízení 30 dnů. S výsledkem projednávání je stěžovatel informován písemně. Nemá-li stěžovatel důvěru využít ve druhé instanci shodné instituce, může se obrátit na zřizovatele nebo na něm nezávislé instituce, např. Ministerstvo práce a sociálních věcí, Odbor sociálních služeb a inspekce sociálních služeb. O této možnosti musí být v Rozhodnutí poučen, včetně příslušných kontaktů. |
Ukončení služby
Smlouvu může uživatelka zrušit ústně bez udání důvodů, kdykoliv během spolupráce. Pracovníci Nízkoprahového denního centra můžou smlouvu vypovědět jen z důvodu, jestliže uživatelka hrubě a opakovaně porušuje pravidla spolupráce nebo již nespadá do cílové skupiny. Ústní smlouva zaniká v případě, že uživatelka nevyužívá služeb Nízkoprahového denního centra déle než 6 měsíců. |
Úhrady za služby
Některé činnosti (výdej kávy, ošacení – Charitní šatník, praní a sušení prádla) Nízkoprahového denního centra pro ženy jsou zpoplatněny motivačními poplatky. |
Doplňující informace
Každý první čtvrtek v měsíci probíhá sanitární den, kdy je pro uživatelky Nízkoprahové denní centrum pro ženy zavřeno. |
Prostory, materiální a technické vybavení
Při vstupu do objektu vchází zájemkyně/uživatelka přímo do denní místnosti, kde probíhá práce s uživatelkami. Chodbou je dále dostupné hygienické zázemí, Charitní šatník, prádelna, sklady a zázemí pro individuální sociální práci s uživatelkami. Toalety a zázemí pro personál je oddělené. Denní osvětlení je v denní místnosti zajištěno okny, umělé osvětlení je zářivkové. Větrání prostor probíhá v průběhu dne dle potřeby. |
Veřejný závazek
Text veřejného závazku najdete zde.
Kontakt
Nízkoprahové denní centrum pro ženy
Žitná 1383/35, Praha 1, 110 00
724 355 337
dennicentrum@charitapraha1.cz
Otevírací dobu je nutné sledovat, v organizaci probíhají povinná školení a další zákonné aktivity,
kdy si vyhrazujeme výjimku z otevírací doby.
Vstup do zařízení není bezbariérový.
Po 8:00 – 12:00 12:30 – 16:00
Út 8:00 – 12:00 12:30 – 16:00
St 8:00 – 12:00 12:30 – 16:00
Čt 8:00 – 12:00 12:30 – 16:00
Pá 8:00 – 12:00 12:30 – 16:00
So 8:00 – 12:00 12:30 – 16:00 (pouze v době Zimních humanitárních opatření v měsících leden, únor, březen, prosinec)
Ne 8:00 – 12:00 12:30 – 16:00 (pouze v době Zimních humanitárních opatření v měsících leden, únor, březen, prosinec)
Kontakt
EMAIL
reditelstvi@charitapraha1.cz
Mobilní telefon NDC
+420 724 355 337
Pevná linka
+420 230 234 384
Copyright © 2025 | Mapa webu | GDPR | Zásady cookies
Tvorba web stránek pro Charitapraha1.cz
Náš darovací účet
2278691001/5500